Græsset er ikke altid kun grønnere

Alle ønsker en grønnere fremtid. Især på transportområdet er der meget, vi mennesker kan gøre for at forurene mindre. Men vejen dertil er ikke altid så grøn, som vi går og tror. Og den offentlige debat kan virke noget unuanceret. Hos Titus synes vi, at der er behov for at se den grønne omstilling med mere nuancerede briller. Vi ser ofte, at folk glemmer at kigge på eget aftryk i klimadebatten. Derfor har vi nedenfor linet et par påstande op med vores bud på svar.

 

Påstand 1: El-biler sviner ikke.

Svar: Der er rigtig mange miljømæssige fordele ved at køre på el, når den ”grønne strøm” er 100% indfaset. Men der er også ulemper, som de færreste tænker over eller kender til. Fx er det miljøbelastende at producere batterier og pt. findes der ikke en løsning på bortskaffelse, så batterierne opmagsineres på genbrugspladser. Denne tyske udsendelse belyser, hvorledes elbiler har store miljømæssige konsekvenser – fx for økosystemet og befolkningen i dele af Sydamerika.
Se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=aS_xTJmzdgA 

 

Påstand 2: De gamle olie- og diselbiler er ”døde”.

Svar: Ja det håber mange, når de har investeret i en el-bil og glæder sig over, at de nu kører grønt, men fakta er, at de gamle biler kører videre i fx Afrika og Østeuropa, hvor de så blot forurener denne del af kloden. Især i Afrika kører bilerne længere pga. det milde klima, og det betyder, at bilens levetid (og dermed tid den forurener) er væsentlig længere end den ville have været, hvis den havde kørt sin tid ud i Danmark. Denne tyske artikel belyser netop dette problem: https://www.dw.com/de/dreckige-diesel-für-osteuropa-alte-autos-nach-afrika/a-44805459

 

Påstand 3: Lastbiltransporten bør være elektrisk.

Svar: Eldrevne lastbiler har mange fordele og er fremtiden. Men en af ulemperne er, at store biler kræver meget store batterier, som belaster miljøet. Derudover kræver batterier opladningsstationer og massiv transport, kræver dermed mange opladningsstationer, som tager tid og kræver plads at etablere. I Tyskland har man forsøgt sig med en 5 kilometer lang motorvejsstrækning, hvor lastbilerne lades op, mens de kører. Det har kostet 14,6 millioner Euro, så løsningen er altså en bekostelig affære, som også tager tid at realisere.

 

Påstand 4: Nethandel sparer mig transport og er dermed bedre for miljøet.

Svar: Det er korrekt, du sparer din del af transporten. Til gengæld handler vi ind over hele kloden hjemme fra sofaen, hvilket betyder, at de varer vi køber skal transporteres over lange strækninger med fly, skibe og lastbiler. Alt sammen transport, der forurener. Selv dagligvarehandlen udliciterer vi. Det betyder, at varerne først transporteres fra fabrik til lager/butik og herefter skal fordeles og transporteres over lange strækninger med lastbiler. Den nemmere hverdag med dagligvarer leveret lige til døren har altså også en miljømæssig pris.

 

Hos Titus er vi realister

Vores svar på overstående påstande har ikke til formål at pege fingre ad den grønne energi. Hos Titus ved vi, at det er den vej, verden skal. Men vi vil gerne opfordre til et nuanceret syn på vejen mod målet. For fakta er, at en grønnere verden tager tid, og at befolkningsvækst og levevaner kræver energi, der i mellemtiden skal komme fra olie- og naturgas. Det Internationale Energiagentur (IEA) forventer stadig – selv om ovenstående grønne omstillinger indregnes, at verdens samlede olie og naturgas vil stige frem mod 2040, og derfor handler det om at være realister undervejs. At forholde sig til både fordele og ulemper. Det gør vi hos Titus.

 

Vil du høre mere om vores syn på overgangen til en grønnere verden? Så kontakt os her.